Övningar för att stretcha höfterna och sätet

Övningar för att stretcha höfterna och sätesmusklerna

Företagsmassagens vision är att hjälpa dig som har ont, känner dig stel och har värk eller bara vill minska din stress. Vi erbjuder i huvudsak massage till våra kunder men för att förebygga att du får ont i ryggen så kan följande övningar vara bra att göra.

Stretcha höfterna och sätesmusklerna

Övning 1: Höftöppnaren

Djupt sittande på huk. Hitta en bredd mellan benen som passar dig och gå ner till huksittande så långt du kan. Öppnar upp i både höfter och runt ländrygg. Om du behöver lägg en bok under hälarna till att börja med. Du kan också hålla i en dörrkarm så att du kan hålla i dig ifall du faller framåt. Försök att sitta i positionen 20-30 sekunder andras lugnt och gör övningen gärna några gånger per dag.

Övning 2: Liggandes på golvet

Ligg på rygg på golvet. För upp benen till 90 grader och placera det ena benet ovan på det andra som en 4. Ta tag om benet som är underst (det som är kvar i 90 grader) och håll om och eventuellt dra emot dig om du inte redan känner en stretch. Ligg kvar i fyra djupa andetag och byt sedan sida.

Övning 3: Stretcha sätet mot en bänk

Alternativ till övning 2 är att att du ställer dig framför en bänk i ungefär höfthöjd. Lyft upp ena benet framför dig i en cirka 90 graders vinkel. Luta dig sedan framåt i riktning snett mot ditt knä på benet som är på bänken. Ligg kvar i fyra djupa andetag och byt sedan sida.

Boka en massage för att minska din stelhet och värk i bröstmusklerna eller i bröstryggen hos oss på Företagsmassagen via följande länk. Onlinebokning klicka här

För fler övningar för axlarna, nacken och ryggen klicka på nedanstående bild.

Övningar för axlarnaÖvningar för ryggen